Bridgeblogg från Motala

28 juni 2012

På BBO häromdagen

Filed under: Spel på Bridge Base — Etiketter:, — Christian @ 17:08

Det är många på klubben som inte verkar ha hittat till Bridge Base på nätet, eller också är det det jag inte råkat hitta dem när jag tittat runt efter andra svenskar. Vill man spela med mig kan man i alla fall söka efter användarnamnet cbergek. Här är ett par intressanta givar.

Jag satte upp mig som reserv i turneringsdelen på BBO (www.bridgebase.com). Plötsligt plingade det då till i datorn och det kom upp en fråga av typen: ‘Vill du ställa upp som reserv i tävlingen Skandinaviska par? Du spelar i så fall med xxxxx.’ Och så fanns det en Ja-ruta och en Nej-ruta att klicka i. Det blev ett Ja, och vips fick jag spela med en trevlig norrman. På den här brickan bjöd han på en snygg sak, tycker jag.

Min norske partner ‘höjde’ min 3-spärr till 3NT, trots att han också är ganska svag. Det får flera effekter. Dels så låter det ju som att syd faktiskt kan ha en stark hand när han bjuder som han gör och kanske att 3NT därför kan bli nerpassat av ÖV? Med de fina -honnörerna syd har så kan han ju vara ganska säker på att vi har 6-stick att ta, och med de långsamma hållen i övriga färger kan han hoppas på att få komma in någon gång, och det blir ju ett sjunde stick. Två bet blir det då, och det kan det vara värt. Om ÖV ändå skulle dubbla 3NT så kan han fortfarande kliva ur i 4. Det viktiga är i alla fall att det tar bort 3-nivån för ÖV.

Nu var öst inspirerad tillräckligt att bjuda 4 ändå. Det var ju ett mycket bra kontrakt som ganska få hade hittat till. Dessutom tog de 11 stick, medan många bara tog 10, så en botten för oss. Ändå alltså ett inspirerande bud det där 3NT som åtminstone jag lägger på minnet.


Här var en intressant hand till där kanske våra olika värderingsstilar passade bra ihop. Han ville väl inte lägga in en så fin ♠-färg i en 1NT-öppning och valde då att öppna med 1♠ trots att handen är balanserad och har rätt styrka i antalet hp för att öppna med 1NT. När jag då bjöd 1NT så måste han stå sitt kast, antingen värdera handen till 12-14-balans och passa, eller också värdera upp den till 18-19-balans och bjuda 2NT. Möjligen kan han ljuga lite om sina färglängder och återbjuda 2♣ eller 2♠ också. Nu tyckte han väl om 5-kortsfärgen och de toppiga honnörerna så han värderade uppenbarligen upp handen till 18-19-balans.

Jag å min sida tyckte att jag hade fina kort eftersom jag hade bra med tior och knektar, samt täta mellansekvenser och en femkortsfärg, så med 18-19-balans mittemot ville jag vara i utgång.

Jag fick 7 i utspel och den tog jag med E efter att ha funderat ut följande lite luriga sak. Jag ville ju nämligen använda mig av -färgen, men jag kan inte maska, för då behöver jag använda en ingång och det har jag ont om. Dessutom är ju -färgen blockerad sedan om jag släpper kn till väst, och då behövs mängder av ingångar vilket jag ju inte har. Alltså skulle jag behöva spela till E och sedan en liten mot handen, men om ÖV gör rätt så får de då två -spel.
Det borde vara bättre om jag kan få ÖV att spela -färgen åt mig. Det är ju än så länge bara jag som vet vilken lågfärg jag är svag i och vilken jag är stark i. De ser ju bara syds kort och utifrån dem så verkar det hugget som stucket om försvaret skall inrikta sig på att godspela stick i eller i ♣. Om jag då börjar med att angripa en lågfärg så kommer de ofta att inrikta sig mot den andra. Alltså spelade jag en ♣ mot handen.
Jag fick behålla ♣kn och fortsatte med en ♠ till ♠10. Kanske borde jag spelat ♠K istället, men hur som helst. Väst kom in på ♠kn, tog ut ♣E och ♣K men missade att spela ♠ till partnern. Han kunde kanske inte föreställa sig att det var öst som satt med den sista ♣-hackan?
Istället kom det en -hacka till D och E, varpå jag kunde fortsätta med en liten mot handen och pressa ut K. Väst kunde fortfarande inte se någon vits med att spela in partnern på ♠E eftersom han väl fortfarande trodde att jag satt med den sista ♣-hackan. Så det blev en till K och sedan kn till D och min hand var stor.
Jämn hemgång alltså för en delad topp på brickan.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.