Bridgeblogg från Motala

TRASH & CRASH mot stark klöver

Stark klöver – fördelar och nackdelar, som jag ser det

Det är är inte lätt när man precis har gått en nybörjarkurs och fått lära sig hur mycket man skall ha för att öppna, för att svara 2-över-1, för att bjuda 1NT osv och så börjar man spela på klubbkvällarna och möter folk som spelar något konstigt system som kallas ”stark klöver”. De verkar ju inte följa något som man känner igen, och dessutom verkar det som att det framför allt är duktiga spelare som använder sig av stark klöver. Det är lätt att då bli tveksam över hur man skall förhålla sig till detta och känna sig allmänt osäker i budgivningen. Skall vi bjuda som vanligt ändå? Så här resonerar jag om stark klöver.

Fördelar med stark klöver

  • Genom att öppna starka händer med ett så lågt bud som möjligt blir det mycket budutrymme ledigt för att hinna utbyta mer information så att man kan bestämma sig för vilken utgång man vill spela eller om man kanske dessutom har kort så att det räcker till en slam.
  • De vanliga öppningarna med 1 eller 1♠ blir mer begränsade. Istället för ca 11-21 hp så rör det sig om ca 11-16 hp. Det gör att det blir lättare för partnern i ett starkt klöver-system att avgöra hur långt de skall bjuda.
  • Många motståndare har dålig koll på hur de skall bjuda mot stark klöver så en viss fördel kan man tyvärr ha av ren och skär förvirring av motståndarna. (Denna ‘fördel’ hoppas jag dock skall minska.)

Nackdelarna då?

  • Man säger ju bara att man har många poäng, men ingenting alls om vilka färger man har. Så om motståndarna bjuder ett spärrbud så ligger man ofta lite sämre till än om man faktiskt lovat en färg med sitt första bud.
  • Budnivån är ju väldigt låg så motståndarna kan vara rätt frikostiga med inkliv, och om motståndarna då hittar en anpassning så de höja spärrande. Allt detta stör öppningssidans chanser att komma tillrätta med vad för någon stark hand öppningsbudet var baserat på.
  • Det kanske kan vara svårare att minnas alla delar av ett system med stark ♣??? Jag vet inte riktigt om det är så, men många som byter från t.ex. modern standard till stark klöver uttrycker svårigheter med det i alla fall.
  • Många har spenderat mycket tankemöda på att minnas alla budvägar i ostörd budgivning efter 1♣. Däremot finns det många som har mycket mindre koll på sina metoder efter att motståndarna klivit in. (Det var till och med en som sade till oss att ”Om vi öppnar med 1♣ så hör det till god ton att ni passar.” Det var visserligen med glimten i ögat, men det ligger nog något i det.)
  • Öppningen 1 får innehålla flera olika handtyper, speciellt om man också har femkorts högfärgsöppningar vilket de flesta som spelar stark klöver också har.

Vad innebär det starka klöversystemet för oss?

Om motståndarna öppnar med 1♣ så är det sällan vår sida som har det högsta kontraktet. Vi behöver därför inte så mycket av konstruktiva budmetoder. Istället är det viktigt att kunna spärra när man har en lämplig hand för det.
Effektiva spärrar är dels de händer där man har en långfärg och gärna kan hoppa en bit med den, men dessutom är det effektivt att kunna visa olika tvåfärgshänder. Om man har två 5-kortsfärger är det faktiskt sisådär 80% sannolikhet att vi har en gemensam 8-kortstrumf. Nu är ju 5-5-fördelningar rätt så sällsynta så man får kliva in betydligt oftare om man nöjer sig med att ens tvåfärgshand bara behöver ha 5-4-fördelning. Sannolikheten att vi har en trumfanpassning sjunker kanske något, men inte mycket.
I enlighet med dessa tankegångar har det utvecklats diverse budmetoder för att visa enfärgsinkliv eller tvåfärgsinkliv. Med hjälp av någon av dessa konventioner kan du kliva in och störa den starka klöveröppningen betydligt oftare, och ofta säkrare och effektivare än om du bara använder naturliga inkliv. (Flera av metoderna liknar de metoder som finns att använda mot 1NT-öppning, så det kan vara klokt att fundera på det läget samtidigt. Väljer man motsvarande system för inkliv mot 1NT så blir det lättare att komma ihåg.) Nedan följer några av metoderna.

TRASH

… är en förkortning för TRAnsfer or SHape – dvs överföring eller tvåfärgshand. Ett och samma bud kan alltså bjudas med antingen en enfärgshand eller en tvåfärgshand. (Gäller inte 1NT-inkliv – kommer till det.) Efter öppning 1♣ blir det så här:
Dbl = Överföring till 1 eller en hand med båda nästa färgerna, dvs -♠
1 = Överföring till 1 eller en hand med båda nästa färgerna, dvs ♠-♣
1 = Överföring till 1♠ eller en hand med båda nästa färgerna, dvs ♣-
1♠ = Överföring till 2♣ eller en hand med båda nästa färgerna, dvs
1NT = Tvåfärgshand, antingen ♣- eller -♠.
2♣ = Överföring till 2 eller en hand med båda nästa färgerna, dvs återigen -♠
2 = Överföring till 2 eller en hand med båda nästa färgerna, dvs ♠-♣
… Man kan bjuda färgbud på vilken nivå som helst. Det är alltid en överföring eller en tvåfärgshand. Hur högt man vill bjuda kan få bero på zoner, hur långa färger man har m.m.

CRASH

Detta är det vi själva använder mot stark klöver. Det är en akronym för ”Colors, RAnk, SHape” Det innebär att det lägsta vi kan bjuda (dbl) visar en tvåfärgshand med samma färger (rött eller svart). Nästa möjliga bud visar en tvåfärgshand med samma rang (högfärger eller lågfärger), och nästa bud visar en färg med samma ‘form’ eller vad man skall kalla det (spetsiga ♠-, eller runda -♣). Däremot gör vi undantag för högfärgsbud – de låter vi vara naturliga. Så efter 1♣:
Dbl = svarta eller röda färger, 5-4 eller skevare.
1 = högfärgerna eller lågfärgerna, 5-4 eller skevare.
1 = naturligt
1♠ = naturligt
1NT = ♠- eller -♣. 5-4 eller 4-5 i färgerna.
Högre bud låter vi vara naturliga, även lågfärgerna

Det fungerar även i fjärde hand men vi använder det där endast om svarshanden inte visat någon färg, såsom oftast efter 1♣-1, eller 1♣-1NT t.ex.
Efter 1♣-pass-1:
Dbl = svarta eller röda färger, 5-4 eller skevare.
1 = naturligt
1♠ = naturligt
1NT = högfärgerna eller lågfärgerna, 5-4 eller skevare.
2♣ = ♠- eller -♣. 5-4 eller 4-5 i färgerna.
Högre bud låter vi vara naturliga, även lågfärgerna

Partnern tittar efter detta på sin hand och gissar vilken färgkombination jag har och väljer den bästa av de två färgerna. Har partnern bjudit en av mina färger passar jag; annars korrigerar jag till första färg jag har. Allra bäst effekt får man när partnern har anpassning i en av varje. Om jag t.ex. har lovat svarta eller röda färger och han sitter med både och ♣ så kan han kanske hoppa till 3. Antingen passar jag på det, eller också korrigerar jag till 3♠, på vilket partnern i sin tur prefererar med 4♣.

Några exempel:

East Deals
E-W Vul
♠ 8
9 5
K 10 8 4 3
♣ K 8 7 6 3
♠ A 6 5
A Q 6 2
A Q 7 2
♣ A J
N
W E
S
♠ K Q 10 9 3
K 3
J 9 6 5
♣ 10 2
♠ J 7 4 2
J 10 8 7 4

♣ Q 9 5 4

West North East South
Pass Pass
1 ♣1 1 2 Dbl3 3 ♣4
Dbl Pass5 3 ♠ Pass
3 NT Pass Pass Pass
  1. 17+
  2. Enfärgshand med ♠ eller tvåfärgshand ♣+
  3. Visar poäng, typ 8+
  4. Spärr
  5. Visar att det var tvåfärgshanden han hade.

TRASH! Nord visar att han har något att störa öppningssidan med. Syd ser att
man antingen har väldigt bra anpassning i ♠ eller också minst 8-korts
anpassning i ♣. När dessutom öst dubblar för att visa poäng så vet ju syd att
öppningssidan har till minst utgång så det gäller att störa så mycket som
möjligt. Kanske borde man till och med bjuda 4♣ för att sätta riktig press på
motståndarna. Zonerna är ju snälla!

Man kan också tänka sig att syd bara accepterar överföringen och bjuder 1♠
för att sedan konkurrera om det behövs, men då ger man motståndarana för
mycket budutrymme. Skall man spärra skall man göra det direkt, så högt som
möjligt!


West Deals
None Vul
♠ J 10
K Q J 7 5 3
9 7 4
♣ 8 7
♠ A 7 4 2
2
A K Q 2
♣ A J 5 3
N
W E
S
♠ K 9 3
A 9 4
5 3
♣ Q 10 9 6 4
♠ Q 8 6 5
10 8 6
J 10 8 6
♣ K 2

West North East South
1 ♣1 2 2 Pass 2 ♠3
Pass 3 Pass Pass
Dbl4 Pass 3 NT Pass
Pass Pass
  1. 17+
  2. TRASH, dvs eller ♠+♣
  3. Preferens. Tål att spela 3 om partnern har -färgen
  4. UD

TRASH igen. Nord hade kanske kunnat nöja sig med 1, men med en så stark
sex-kortsfärg kan han lika gärna spärra på 2-nivån direkt. Syd har anpassning
om partnern har ♠+♣, men även med en -hand hos partnern så tål de nog
3-läget. Därför visar syd direkt en preferens av svartfärgerna.


West Deals
None Vul
♠ 10 5 4
Q J 9 8 6
6
♣ Q J 7 6
♠ A 6 3 2
A 3
A K Q 4 2
♣ K 2
N
W E
S
♠ J 9
K
10 9 8 7 5 3
♣ A 10 8 4
♠ K Q 8 7
10 7 5 4 2
J
♣ 9 5 3

West North East South
1 ♣1 1 NT2 Dbl3 3 4
Pass Pass5 Pass
  1. 17+
  2. Shape! Dvs +♣ eller ♠+
  3. Styrka, typ minst 8 hp.
  4. Passa eller korrigera
  5. Accept av , och lovar alltså ♣-färg också

CRASH! 1NT visar alltså någon två färgskombination och syd ser att man har
anpassning i någon högfärg. Liksom tidigare vet han också att spärrar är
effektivast om de görs direkt. Det kanske hade varit bra med 4 till och med?
Speciellt om motståndarna varit i zonen. Budgivninen slutar nog inte som ovan,
men hur ÖV skall ta sig fram i det här budläget vet jag inte riktigt. Gissa
själva, precis som ÖV skulle få göra vid bordet. Hade ni hittat till 7?


West Deals
Both Vul
♠ 4
9 2
K J 8 7 6
♣ K 6 5 4 2
♠ K 7
A K J 8 6
A 10 5 3
♣ A 9
N
W E
S
♠ Q J 9 5 2
Q 4 3
9 4 2
♣ Q 8
♠ A 10 8 6 3
10 7 5
Q
♣ J 10 7 3

West North East South
1 ♣1 1 2 Pass 3 ♣3
3 Pass4 3 ♠ Pass
3 NT Pass Pass Pass
  1. 17+
  2. Rank! Dvs högfärger eller lågfärger
  3. Passa eller korrigera
  4. Korrigerar aldrig när väst bjuder emellan.

CRASH! Syd skulle förstås kunna bjuda 2♠ istället, men när han själv har
femkorts ♠-färg så är det mer sannolikt att nord har lågfärgerna, så då
kommer NS behöva korrigera och ÖV får ytterligare något bud på sig att
klargöra vad de har. Därför väljer han 3♣. Om nord mot förmodan skulle ha
högfärgerna så är nog 3♠ spelbart.

Notera att nords pass sedan faktiskt inte lovar att han har lågfärgerna.
Utifrån budgivningen så skulle ju faktiskt nord kunna ha högfärgerna. Det
bidrar till att göra budgivningen väldigt osäker och svår för ÖV.

//

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.