Bridgeblogg från Motala

01 april 2012

BBO

Filed under: Försvar — Etiketter: — Christian @ 23:33

Med det tråkiga vårvädret ute så spenderade jag lite tid på Bridge Base Online (BBO) idag. Först råkade jag se att det var 16-delsfinal i ”World Online University Team Championships” och vår klubbkamrat Joel är med och representerar Sverige. De klarade sig vidare till nästa omgång, liksom det andra svensklaget. Kul! (Mer info finns på den här sidan.)

Därefter satte jag mig vid ett bord och spelade med någon okänd person från Turkiet då följande bricka dök upp.

 

Med Annas och mitt system hade jag gladeligen öppnat med 2NT för att visa en honnörssvag hand med två femkortsfärger. Nog för att ♠-färgen är ett kort längre än så, men det må vara hänt. Nu var ju dock överenskommelserna mycket beskedliga mellan mig och min tillfällige partner. ”SAYC” hade vi kommit överens om via chatten. Det som då står på menyn är att öppna med en svag 2♠-öppning, men med 5-korts vid sidan av avstod jag från det. Som synes blev sedan budgivningen kort och koncis av ÖV.

De flesta som spelat brickan hade kommit till 4 eller 5 på NS och spelade hem det med eller utan övertrick, så det blev några IMP ut. Vi lyckades i alla fall snirkla till oss maximalt antal stick i försvaret.
Efter E från syd då min K föll, fortsatte syd helt enkelt med kn som täcktes med D och jag stal med min singeltrumf. Att jag stal var förstås ingen överraskning för syd, så därför anade jag att hans val av just knekten i nog kunde tolkas som en lavinthal-signal, dvs ett högt kort för att jag skulle vända tillbaka med den högsta färgen. Alltså spelade jag en ♠ tillbaka så att även syd fick stjäla med sin singeltrumf. Den ♠-hacka jag valde var ♠8, dvs en hög enligt lavinthal. Hade jag haft en trumf till hade jag varit intresserad av en stöld till och då hade jag spelat tillbaka ♠2. Nu spelade det inte så stor roll längre. Vi hade fått för vårtE och våra två stölder och det var allt vi kunde få.
Visst var det en snygg bet?

För övrigt kan ju vi spela hem 5 eftersom både E och K faller samtidigt. ÖV kan faktiskt spela hem 6NT eftersom vi inte har någon kommunikation till att casha både K och E. Optimalt resultat blir därför 7X-2, men det var det ingen som bjöd…

 

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.